Sunday 11 December 2011

HURAIKAN PROSEDUR PERTOLONGAN CEMAS BERIKUT




1) DRABC
2) TOTAPS
3) RICE






DRABC




D- Danger -(scene size-up)-

Kenalpasti dulu jenis kejadian (kemalangan, letupan dan kebakaran,unsur2
jenayah, kejutan elektrik dll) adakah anda benar2 selamat untuk memberi bantuan?
R- Responce - Tahap kesedaran


A.V.P.U. alert-sedar sepenuhnya, verbal-buka mata atau sedar bila dipanggil, pain-sedar apabila disentuh(sakit), unresponsive-tiada tindakbalas langsung. Diingatkan jangan suka2 tampar pipi mangsa, tepuklah atas bahu atau tapak kaki(bayi) terutama mangsa perempuan jgn suka2 sentuh. jika tiada respon minta bantuan pasukan perubatan/ambulan.
A- Airway

Buka saluran pernafasan dgn head tilt chin lift, TETAPI mangsa kemalangan atau trauma dgn teknik jaw trust (prevent cervical injury)cegahgerak leher mangsa dgn menggunakan c/collar ata  inisiatif lain dgn kotak,paper dll terutama mangsa yg tidak sedar, kalau sedar bolehlah tanya mangsa atau tidak perlu pakai.
B- breathing

Lihat turun naik dada, dengar hembusan melalui telinga dan rasa pernafasan dgn pipi(look,listen & feel) jika tiada beri dua hembusan yg berjaya,kalau tidak berjaya periksa mulut kalau ada benda atau bendalir lain. jika ada nafas,tukar posisi mangsa mengiring, kalau mangsa kemalangan jangan sekali-kali tukar posisi sembarangan.    
   C- circulation

Periksa nadi (denyutan jantung) di leher (karotid) jika tiada mulakan tekanan dada. selain itu melalui denyutan nadi boleh mengetahui keadaan normal atau abnormal kecedaraan atau situasi mangsa ketika itu melalui denyutan kadar laju/perlahan/kuat/lemah/tidak sekata denyutan itu. kadar rehat normal dewasa- 60-80 denyut seminit. hentikan sertamerta pendarahan serius seperti arteri(memancut ikut rentak jantung n bewarna merah terang) pendarahan meleleh n mengalir perlahan adalah keutamaan kedua. tapi JANGAN guna teknik ikat/jerut (tornique) pada luka pendarahan gunakan teknik balut dan tinggikan


********************************************************************************************


T.O.T.A.P.S


= Talk (Bercakap)
Bercakap dengan mangsa yang mengalami kecederaan.Bolehkah mangsa itu bercakap? Tanya mangsa ; Tujuannya mengetahui serba sedikit latar belakang kemalangan dan keadaan mangsa seperti : Di mana bahagian yg sakit / tempat tercedera? ..... peringkat kesakitan ! Bagaimana dengan penglihatan (kabur atau Jelas)? ..... boleh dengar atau tidak !

= Observe (Melihat Keadaan)
Lihat, perhatikan dan periksa tempat kecederaan dan keadaan mangsa seperti di bahagian kepala dan kulit (lebam, bengkak atau pendarahan) , perubahan suhu badan serta pernafasan dan denyutan nadi (nomal atau tidak). Perhatikan dan pastikankan darjah kecederaan mangsa

T = Touch (Sentuh)
Sentuh bahagian yang cedera dengan perlahan dan berhati-hati. Periksa sebarang bengkak atau defomiti yang dialami anggota badan yang terlibat . Beritahu dulu mangsa sebelum memeriksa dan menyentuh bahagian tercedera, ini mengelakkan mangsa terkejut dengan sentuhan tersebut.

= Active Movement (Pergerakan Aktif)
Arahkan dan minta mangsa supaya menggerakkan anggota badan yg cedera seperti tangan, kaki dan kepala; tujuannya mengesan tahap kecederaan. Mangsa akan melakukan pergerakan sendiri secara aktif tanpa bantuan individu lain. Sekiranya mangsa rasa sakit, rujuk kepada pakar perubatan dgn segera
P = Passive Movement (Pergerakan Pasif)
Bantu seandainya mangsa tersebut tidak dapat menggerakkan bahagian anggotanya sendiri. Beritahu mangsa tersebut bahawa kita hendak membantunya untuk menggerakkan anggotanya. Bantu mengerakkan bahagian yang cedera secara perlahan-lahan ; tujuan untuk memeriksa/menentukan tahap kecederaan/kesakitan yg diialami. Regangkan otot dan benarkan bermain semula jika pasti kecederaan tidak serius

S = Skill (Kemahiran)
Arahkan mangsa melakukan pergerakan asas seperti berdiri, berjalan, berlari dan melompat sambil melakukan kemahiran permainan yg mudah untuk memastikan tahap kecederaan yg dialami. Jika berasa sakit, bawa mangsa ke hospital atau klinik untuk mendapatkan rawatan doktor atau paramedik. Jika tiada tanda berlakunya kecederaan yg khusus, benarkan mangsa meneruskan aktiviti.
********************************************************************************************







RICE

  1. Rawatan:   RICE
  2. Rehatkan kawasan yang cedera [Rest]
  3. Letakkan ais yang telah dibungkus didalam kain ke tempat cedera [Ice]
  4. Balut tempat yang cedera [Compression]
  5. Tinggikan tempat cedera dari paras jantung [Elevation]
  6. Hantar ke hospital

Ketegangan Otot
Kecederaan apada otot akibat terregang berlebihan, akibat terlebih guna atau mengangkat benda yang berat.  Tanda dan alamat - sakit yang tajam di tempat cedera dan diikuti dengan bengkak.
Rawatan:   RICE
Terkehel
Kecederaan di sendi yang melibatkan tulang terkeluar dari kedudukan asalnya.  Biasanya di bahu, siku, jari dan rahang.  Terkehel mungkin diikuti dengan patah tulang.  Tanda-tanda: Sakit tidak boleh menggerakkan bahagian yang cedera, cacat bentuk anggota tersebut.
Rawatan:
1.    Berikan rawatan renjatan.
2.    Jangan sekali-kali cuba memasukkan sendi yang terkeluar itu ke tempat asal.
3.    Jangan lakukan banyak pergerakan.
4.    Balut dengan  padding atau anduh di tempat yang cedera.
5.     Hantar segera ke hospital.













HURAIKAN DEFINISI PERTOLONGAN CEMAS DAN CIRI-CIRI SEORANG AHLI PERTOLONGAN CEMAS


Pertolongan Cemas diklasifikasikan sebagai bantuan-bantuan permulaan atau rawatan sulungyang diberikan kepada seseorang yang tercedera dalam sebarang apa jua jenis kemalangan sebelumbantuan selanjutnya daripada perkhidmatan perubatan (EMS) atau doktor tiba.Tujuan pertolongan cemas ini diwujudkan adalah untuk menyelamatkan nyawa , menyediakanubat-ubatan, alat-alatan untuk melindungi mangsa yang cedera, memberi pertolongan kepadamangsa yang cedera atau yang memerlukan rawatan, menghadkan kesan-kesan kecederaan,melindungi dan mengurangkan kecederaan mangsa apabila ada sesuatu bencana berlaku danmenggalakkan pemulihan.



CIRI-CIRI BAGI SEORANG AHLI PERTOLONGAN CEMAS YANG BAIK DAN MAHIR




1) Tajam pemerhatian-Sentiasa Nampak tanda-tanda atau punca-punca dan gejala kecederaan


2) Tidak kasar-Tidak menyakiti orang yang cedera


3) Berakal budi-Jangan memberi kesakitan kepada mangsa


4) Bertimbang rasa-Menghiburkan hati orang yang tercedera


5) Pantas Ikhtiar-Sentiasa menggunakan dengan sebaik-baiknya apa-apa yang ada disekelilingnya


6) Sentiasa tersenyum-Ini kerana muka yang tersenyum member keyakinan


No comments:

Post a Comment